Op deze pagina vindt u een eenvoudig voorbeeld van hoe in een fabriek het onderhanden werk zich kan ophopen en een bepaald deel van de fabriek kan vastlopen zonder dat dat te voorspellen of anders te plannen was. Ook ziet u waarom gemakkelijk chaos ontstaat en continu overleg nodig is over de planning.
Zoals u begrijpt is het slechts een illustratie om een principe te laten zien dat dagelijks in fabrieken voorkomt en waardoor fabrieken moeite hebben hun levertijden te halen. PROPOS met Digital POLCA voorkomt dat deze situaties onstaan en dat uw fabriek vastloopt zoals in dit voorbeeld gebeurt.
Overige uitgangspunten bij dit voorbeeld zijn:
– Orders doen 1 productiestap (1 dag) over een werkcel
– Elke werkcel kan per stap maximaal 2 orders aan
– Terwijl deze 6 orders door de fabriek lopen komen er in werkelijkheid steeds nog nieuwe orders bij. Die tonen we niet in de simulatie.
De 6 productieorders zijn:
Order 1, leverdag: 9, Route: A, C, B, E, D, E, F, G
Order 2, leverdag: 11, Route: A, B, C, B, F, E, G
Order 3, leverdag: 7, Route: A, B, E, G
Order 4, leverdag: 10, Route: A, B, D, F, D, C, G
Order 5, leverdag: 10, Route: A, B, C, F, G
Order 6, leverdag: 9, Route: A, B, C, F, D, E, G
Deze orders worden gepland zodat een startdatum bekend is. Op de leverdag moet de order bij de klant zijn, dat betekent dat de order 1 dag daarvoor in de laatste cel G moet zijn. Dat levert de volgende lijst van startdatums op:
Order 1, startdag: 1 (want op dag 8 in G)
Order 2, startdag: 4
Order 3, startdag: 3
Order 4, startdag: 3
Order 5, startdag: 5
Order 6, startdag: 2
Stap 1 en 2
Stap 1: order 1 start bij A volgens startlijst (planning)
Stap 2: order 1 gaat naar C volgens routeplan, order 6 start bij A
Stap 3 en 4
Stap 5 en 6
Stap 7 en 8
Stap 9 en 10
Na stap 10 loopt order 2 uit G en zijn alle productieorders zonder problemen en volgens planning verwerkt.
In de volgende simulatie doet zich één onverwachte situatie voor. Dat is namelijk dat tijdens stap 2 de werkcel C niet of sterk verminderd beschikbaar is. Dat kan komen door een machinestoring of door een zieke medewerker. Deze onvoorziene situatie zal er toe leiden dat bepaalde keuzes moeten worden gemaakt en dat uiteindelijk cel F compleet vastloopt. Bedenk dat er in werkelijkheid buiten deze 6 orders steeds nieuwe orders in de fabriek komen en zie hoe één onverwachte situatie voor een chaos in de fabriek gaat zorgen met overal onderhanden werk, brandjes blussen en lange en onbetrouwbare levertijden.
Stap 1 en 2
Stap 1: order 1 start bij A volgens startlijst (planning)
Stap 2: order 1 gaat naar C volgens routeplan, order 6 start bij A
In stap 2 treedt echter een onverwachte situatie op bij werkcel C. Daardoor kan order 1 daar op dit moment niet worden afgehandeld. Order 1 zal in stap 3 op deze cel worden afgehandeld.
Stap 3 en 4
In stap 3 zijn order 3 en 4 bij werkcel A aangekomen. Order 1 wordt afgehandeld door werkcel C.
In stap 4 gaat het al mis. Order 1, 3 en 4 komen namelijk tegelijk in B aan terwijl B maar 2 orders kan verwerken. Er wordt overlegd in de fabriek en besloten wordt om order 4 even te laten wachten. Order 1 had namelijk al vertraging opgelopen dus die laten we niet nog meer vertraging oplopen. Order 3 heeft een korte levertijd dus die moet door.
Stap 5 en 6
Stap 5 verloopt rustig. In stap 6 treedt er een volgend probleem op. Er komen 3 orders in D terwijl D maar twee orders kan verwerken. De mensen in de fabriek moeten bij elkaar komen om te bespreken hoe dit op te lossen. De levertijd van order 1 komt snel dichterbij. Order 4 moet nog heel wat stappen doorlopen en die levertijd ligt het verst weg. Order 6 moet over 2 stappen in G zijn om de levertijd te halen. Dus wordt besloten om order 1 en 6 te verwerken en order 4 te laten wachten.
Stap 7 en 8
In stap 7 lijkt alles weer onder controle. Maar dan ineens in stap 8 komen er 4 orders tegelijk in werkcel F. Paniek! Order 1 moet door want die moet na deze stap worden geleverd en hij moet nog langs G. Dus die komt te laat bij de klant. Order 5 loopt nog op schema maar moet hierna wel naar G om op tijd bij de klant te komen. Order 2 moet op dag 10 worden geleverd maar die moet nog langs E. Die gaat ook te laat komen. Order 4 moet eigenlijk hierna ook per se naar G om te worden geleverd want die is al veel te laat! Die moet nog naar D, C en dan pas naar G terwijl de afgesproken leverdag 9 was! Dat gaat ook nooit meer lukken. De chaos is compleet!
Stap 9 en 10
Order 1 is op stap 10 bij de klant. Te laat.
Order 5 is op stap 10 bij de klant.
Order 2 zal op stap 12 bij de klant zijn. Te laat.
Order 4 zal op stap 13 bij de klant zijn. Te laat.
Door onverwachte situaties die onvermijdelijk in uw fabriek zullen optreden, verliest u het overzicht, bent u continu aan het overleggen en brandjes aan het blussen en overschrijdt u de levertijden,
PROPOS met Digital POLCA gaat u helpen deze problemen op te lossen.
PROPOS software
Voltastraat 84
7006 RW Doetinchem
Nederland
(+31) (0) 850 479 865
info@propos-software.nl
BTW: NL851813781B01
KVK 55676405
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.