Procesverbetering; iedereen wil het, en toch blijken bepaalde aspecten lastig in de praktijk. Uit onderzoek van het HPO Center, een inspiratiebron voor High Performance Organisaties, blijkt dat de gemiddelde scores voor procesverbetering, procesvereenvoudiging en processtroomlijning wereldwijd opeenvolgend 7.0, 5.6, en 4.8 zijn op een schaal van tien. “Deze ‘aflopende’ scores kunnen worden verklaard uit het feit dat organisaties over het algemeen geen gebrek aan ideeën hebben en daar vaak vol energie mee aan de gang gaan – verbetering in gang zetten is daarom geen enkel probleem. Maar de zaken liggen anders wanneer we nagaan of de procesverbeteringen daadwerkelijk blijvend zijn doorgevoerd, en als dat het geval is, of ze dan ook geleid hebben tot eenvoudigere en meer gestroomlijnde processen. De data wijzen vaak uit van niet.”, zo zegt het HPO Center. Kortom, aan goede ideeën en enthousiasme om te beginnen geen gebrek. Procesverbetering succesvol doorzetten echter, dat blijkt een uitdaging. Deze tips helpen u om procesverbetering wél te laten slagen:
Maak keuzes
Wil niet te veel. Kies een paar initiatieven die in verhouding de grootste impact zullen maken en geef die projecten ook prioriteit binnen de organisatie.
Verantwoordelijkheid
Stel iemand aan die verantwoordelijk is voor het project. Deze persoon houdt de begroting, deadlines en doelstellingen in de gaten.
Communicatie
Bespreek verbeterprojecten tijdens overlegmomenten, zodat iedereen weet wat de status is van lopende projecten en dat deze ook echt belangrijk zijn.
Meet het resultaat
Stel kwaliteitscontroles in. Meet de impact van gestarte verbeterprojecten en communiceer deze naar uw medewerkers. Dit houdt ze verantwoordelijk en gemotiveerd voor verdere veranderingen.
Maak af waaraan je bent begonnen
Begin pas aan een nieuw project als het vorige succesvol is afgerond. Zo voorkomt u onduidelijkheid over prioriteiten en werken uw medewerkers gerichter aan daadwerkelijke resultaten in procesverbetering.
Waar het gaat om het verbeteren van productieprocessen, past PROPOS software perfect bij bovenstaande werkwijze. PROPOS software zorgt er bijvoorbeeld actief voor dat optimalisaties en verbeteringen worden geborgd in de organisatie. De wijzigingen worden middels het systeem consequent doorgevoerd en de schermen houden medewerkers sterk betrokken. Daarbij biedt PROPOS op zeer overzichtelijke wijze inzicht in verdere verbetermogelijkheden door voor u metingen te verrichten. De kostbare verzamelde gegevens worden doeltreffend gepresenteerd.
Procesverbetering hoeft geen slepend, lang traject te zijn. Door keuzes te maken, te werken vanuit een planning en bovenstaande punten aan te houden bent u al goed op weg. Succes!