BOSCH Scharnieren: Pionier met QRM en POLCA

BOSCH Scharnieren, producent van maatwerkscharnieren voor de industrie, is een van de partijen achter de ontwikkeling van PROPOS shop floor control. BOSCH was het eerste bedrijf dat PROPOS toepast en doet dat nog steeds. Daarnaast is BOSCH een voorbeeld in het toepassen van de principes van QRM. Ook werkt BOSCH met digital POLCA. Het tijdschrift Kwaliteit in Bedrijf, een platform voor organisatieontwikkeling, schreef een uitgebreid interview over de keuze en het succes van QRM met behulp van PROPOS.

“De ooit zo potdichte grenzen gingen open en in een sneltreinvaart verdween vrijwel alle industriële massawerk naar de lage lonenlanden in Oost Europa. Tegen dat geweld was BOSCH niet opgewassen en magere jaren volgden. Er restten twee keuzes: óf de poort dicht, óf revolutionair omdenken…”

“In ons geval bleek de oplossing voor onze neus te liggen: verder specialiseren in maatwerk! Aan de lopende band rechttoerechtaan scharnieren produceren, dat kan iedereen. Op dat niveau kun je je eigenlijk alleen via de prijs onderscheiden; de rest is onbelangrijk. Maar een speciaal scharnier, exact conform de wensen en eisen van een vaak veeleisende, exclusieve opdrachtgever, dat is een heel ander verhaal. Dan moet je veel vakmanschap, kwaliteit, flexibiliteit en creativiteit in huis hebben. Dát was de niche waarop we ons moesten focussen.”

En zo werd BOSCH de succesvolle voorloper met QRM. Wat QRM is, waarom BOSCH ervoor koos én hoe zij het met behulp van PROPOS toepassen in de praktijk, leest u in het uitgebreide interview.

Lees het artikel

Bron: Kwaliteit in Bedrijf, augustus 2019

Interessant artikel? Stuur 'm door!

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on email
E-mail naar een collega

Verder lezen:

Support of een vraag?

Bel ons: (+31) (0) 850 479 865
Of laat hier uw gegevens achter. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Beste bezoeker, i.v.m. technische problemen hebben wij berichten via onze contactformulieren niet goed ontvangen. Mocht u in de laatste weken een bericht hebben verstuurd en nog geen antwoord hebben ontvangen, dan bieden wij hiervoor onze excuses aan. Verzend alstublieft nogmaals uw bericht en wij nemen z.s.m. contact met u op. Hartelijke groet, het PROPOS team.